7 juni 2021
Als lid van het managementteam van ZINN (2700 medewerkers) was Jan Wilts in 2006 betrokken bij de introductie van Familienet in deze organisatie. “Wij staan altijd (ook nu nog) open voor innovatie. In 2006 was de digitalisering van de zorg nog niet begonnen, maar toen we over Familienet hoorden spreken hebben we toch onze oren gespitst.”
Jan Wilts herinnert zich 2006 als een jaar waarin het besef groeide dat familie nauwer betrokken moest worden bij de zorg. Hij wilde af van de ‘twee verschillende werelden’. “De buitenwereld had een bepaald beeld van de verpleeghuiszorg en dat beeld was negatief. In de kranten ging het over gedoe en pyjamadagen”, zegt hij. “Wij gingen daarom nadenken over de vraag hoe we evenwichtiger konden communiceren met de buitenwereld en de familie had daarbij onze speciale belangstelling. Familie speelt namelijk een grote rol in de zorg voor mensen met dementie en wij kwamen tot het inzicht dat wij die familie hard nodig hadden om goede zorg te kunnen bieden.”
Leefwereld
Familienet kreeg een kans om zich te bewijzen bij ZINN, die daarmee de allereerste gebruiker werd. “Het sprak ons aan dat we familie konden bijpraten over de gang van zaken in onze verpleeghuizen”, zegt Jan Wilts. “En dan vonden we het leuk dat het niet alleen ging over de inhoudelijke zorg, maar juist over de leefwereld van onze bewoners. Daardoor ontstond, terecht, een veel positiever beeld van de ouderenzorg. We konden door Familienet laten zien dat er ook genoeg plezierige momenten waren en dat onze bewoners geluksmomenten beleefden, ook al konden ze dat later niet vertellen aan hun kinderen.”
Beter gevoel
Wilts vindt dat je Familienet niet moet vergelijken met het bekende ‘cliëntportaal’, waarin de zakelijk/medische kant van de zorg wordt gedeeld met familie. “Ook belangrijk, maar met Familienet krijg je toch een beter gevoel bij het verblijf van je vader of moeder in een zorginstelling”, zegt hij. “We waren vijftien jaar geleden de allereerste gebruiker van Familienet en daar ben ik best een beetje trots op. Het is een heel mooi communicatiemiddel, dat bij ons niet meer is weg te denken.”
EVV-er zegt: “Ik zit er wekelijks op”
Martje Stol werkt als EVV-er bij ZINN voor mensen met dementie. “Ik vind het een fantastisch systeem. Vooral omdat ik dan aan familie kan laten zien wat er allemaal goed gaat. Laatst plaatste ik een foto van een mevrouw met een warme pittenzak op haar schoot in haar eigen kamer. Haar man vond dat prachtig, want nu zag hij zijn vrouw eindelijk eens tussen haar eigen spulletjes in plaats van de centrale huiskamer. Ik maak ook filmpjes als er even gedanst wordt of zo. Als er iets bijzonders is plaats ik altijd een berichtje, maar onze woonassistenten zijn ook erg actief op Familienet, het hoort er helemaal bij.”